Blog
De revival van de kleuranalyse
Razend populair in de jaren ’80 en nu weer terug van weggeweest. We hebben het over de kleuranalyse. Welk social media platform je er ook op naslaat: de kleuranalyse is booming. Tegelijkertijd is het een trend waarmee ik – Suzanne van der Horst uit Grou, Friesland – het volgen van trends juist probeer tégen te gaan. Door mensen uit heel Noord Nederland met een professioneel kleuradvies te helpen bij het maken van bewustere en duurzamere modekeuzes.
“Oh ja, dat heb ik al eens gedaan, volgens mij ben ik een herfsttype.” Dit hoor ik nogal eens, wanneer ik vertel dat ik kleuradvies geef. Veel vrouwen deden al een kleuranalyse in de jaren negentig, nadat het fenomeen vanuit Amerika naar Europa overwaaide.
De oorsprong
Want de oorsprong van de kleuranalyses ligt bij de Amerikaanse Carole Jackson en haar Color Me Beautiful methode. Deze maakte onderscheid tussen vier seizoenen – ofwel vier kleurtypes. Zelf ben ik in 2024 door Mérèl Bilderbeek van de Impact Styling Academy opgeleid om maar liefst zestien seizoenen te herkennen. Maar het belangrijkste is dat we per persoon een uniek en perfect passend kleuradvies geven. Dat is voor iedereen verschillend en echt een verschil met vroeger.
Het doel
Bij een kleuranalyse kijk ik aan de hand van verschillende kleurdoeken naar drie dingen met de klant. Allereerst naar de ondertoon van de huid – die kan koel of warm zijn. Dan de lichtheid of diepte van onder andere de haren en de ogen. En tot slot de mate van helderheid. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld hele heldere ogen of gitzwarte haren, terwijl andere juist zachtere, gedemptere gelaatstrekken hebben. De combinatie van deze drie karakteristieken brengt ons bij het kleurenpalet dat het mooiste bij de klant past.”
Maximaal stralen
Er zijn nogal wat misvattingen over kleur. Zo denken veel mensen dat zwart altijd goed is, terwijl ik vaak met klanten constateer dat diep donkerblauw of donkerbruin hen mooier staat. We zoeken tijdens een analyse naar de kleuren die je doen stralen. De kleuren waarbij je direct ziet dat ze je fantastisch staan. We willen dat je fris en gezond oogt. Dat de kleuren in harmonie zijn met jouzelf en je niet overschreeuwen of flets maken. Want wanneer je de kleuren draagt die jou maximaal mooi maken, word je blijer van je spiegelbeeld en krijg je meer complimenten. En dat doet weer iets met je gevoel van binnen.
Vijftig tinten rood
Met ‘mooiste kleuren’ bedoel ik alle kleuren van de regenboog, maar dan in de tint, helderheid en diepte die het beste bij jou past. Een kleur als rood kan variëren van vurig oranjerood of knal Ferrari-rood tot diep bordeauxrood of zacht wijnrood. We noemen deze varianten allemaal rood, terwijl ze flink van elkaar verschillen. Kleuren als limegroen, oker, camel of vuurrood moet je mij niet aantrekken. Dat lijkt nergens naar. Maar kleuren als zeegroen, zacht roze, licht lila en koelgrijs staan me schitterend. Dat moet je maar net weten, wanneer je nieuwe kleren nodig hebt. Na een kleuradvies hoef je nooit meer te twijfelen.
Elke dag blij met je spiegelbeeld
Het leukste van mijn werk is dat ik volop complimenten mag uitdelen. Wie er ook in mijn stoel zit: iedereen heeft een aantal kleuren die echt helemaal geweldig staan. Dat ik deze vrouwen en mannen zo een confidence-boost kan geven, is te gek. Want iedereen verdient het om zich goed en zelfverzekerd te voelen over zichzelf. Mijn doel is dat niemand meer op een off-day denkt: laat ik die zwarte trui maar aantrekken. Want in zwart lijken we vaak onnodig somber of vermoeid. Trek dan juist wél die lichtpaarse blouse, grasgroene blazer of dat okergele vest aan. Kijk je dan in de spiegel, dan word je een stuk blijer van je spiegelbeeld.
En het kan nog groter. Een kleuranalyse kan het begin zijn van een nieuwe fase in je leven. Bijvoorbeeld nadat je moeder bent geworden, bent gescheiden of van baan bent veranderd. Juist op die momenten kun je wel wat extra zelfvertrouwen gebruiken. Ik help mensen graag bij het (her)vinden van hun allermooiste zelf.
Van fast fashion naar slow fashion
Waarom de kleuranalyse juist nu weer een trend is? Dat heeft wellicht te maken met het feit dat de modetrends amper meer zijn bij te houden. Hierdoor is het interessanter om je eigen stijl te vinden. Daarnaast merk ik dat we in toenemende mate bewustere keuze willen maken. Want we weten allemaal best wel dat fast fashion nergens goed voor is. Niet voor de wereld en niet voor onszelf, want de kwaliteit van fast fashion is nagenoeg altijd bagger. En dat is natuurlijk balen als je een trui hebt gevonden in de perfecte kleur. Die wil je niet maar één seizoen dragen: die wil je de rest van je leven aan!
Win-win
Volgens mij willen we allemaal best meer geld investeren in duurzame merken en items om die vervolgens langer te dragen. Maar dan wil je wel écht zeker weten dat je de juiste keuze maakt, qua kleur. Met een kleuradvies op zak weet je voor altijd welke kleuren je moet hebben. En dan zie je er niet alleen beter uit: je bent ook nog eens lekker duurzaam bezig. Win win!